۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

استفاده از RSS براي دسترسي به اطلاعات سايت هاي فيلترشده بدون نياز به فيلترشکن

از طريق دنبال کردن RSS سايت هاي خبري مي توانيد به مطالب آنها در خبرخوان‌ (News readers) خود دسترسي داشته باشيد. خبرخوان‌ به ابزارهايي گفته مي‌شود که براي دريافت و نمايش دادن فيدهاي خبري يا News feed ساخته شده‌اند. فيد خبري به شکلي از خبر مي‌گويند که بر اساس استانداردهايي مشخص (مانند RSS و Atom) بدون اينکه فرم خاصي داشته باشد تنظيم شده است.
به زبان ساده‌تر بسياري از وب‌سايت‌هاي خبري و وبلاگ‌ها بجز اينکه مطالبشان را بصورت عادي در صفحه‌هاي وب نشان مي‌دهند، شکل خام آن را هم، متشکل از يک تيتر و خلاصه‌ي مطلب و کمي اطلاعات اضافي درباره‌ي تاريخ، نويسنده و موضوع آن، در اختيار مي‌گذارند تا بتوان به وسيله‌ي خبرخوان‌ها به آنها دست رساند.

خبرخوان‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
دسته‌ي اول که روي کامپيوتر خودتان اجرا مي‌شوند و براي خواندن فيدهاي خبري نياز به وصل شدن مستقيم به وب‌سايت مورد نظر را دارند. اشکال اين دسته خبرخوان‌ها اين است که اگر وب‌سايتي فيلتر شده باشند، طبيعتا خبرخوان نمي‌تواند به فيد خبري آن دست يابد. (با اين حال براي يافتن اين خبرخوان‌ها در گوگل دنبال RSS reader بگرديد.)
و دسته‌ي دوم آنهايي که از روييک وب‌سايت ديگر اجرا مي‌شوند (که به اصطلاح دقيق‌تر نوعي Web application محسوب مي‌شوند). اين دسته از خبرخوان‌ها هستند که براي مقابله با سانسور به کار مي‌آيد و براي نمونه مي‌توان به وب‌سايت‌هايي مانند Google Reader ،Feedster ،Bloglines و Yahoo اشاره کرد. در تمام اين وب‌سايت‌ها کافيست نشاني RSS وب‌سايت سانسور شده را وارد کنيد و در صورتي که آن وب‌سايت فيد خبري داشته باشد، مطالب آن را بطور مرتب دنبال کنيد.

فيد چيست و نحوه استفاده از فيد برای مطالعه آسان مطالب سايت هايی که فيلتر شده اند
فناوري فيد feed که آن را در فارسي «خوراک» يا «خبرمايه» هم ترجمه کرده‌اند، فناوري‌اي است که مي‌تواند گشت و گذار شما را در اينترنت متحول کند. فيد راهي براي دسترسي سريع و بدون دردسر به آخرين اخبار و نوشته‌هاي سايت و وبلاگهاست.
اگر تا به حال از فيد استفاده نمي‌کرديد، اين نوشته را بخوانيد و وقت وب‌گردي يک روزتان را صرف آشنايي با آن کنيد، مطمئنا پشيمان نخواهيد شد و در آينده از روزي که در آن با فيد آشنا شديد به نيکي ياد خواهيد کرد!

چرا بايد فيد بخوانيم؟!
تصور کنيد که دوست داريد هميشه مطالب چند وبلاگ به خصوص را بخوانيد و يا از آخرين اخبار روز دنيا مثلا در مورد سياست و اخبار روز، پزشکي يا فناوري مطلع باشيد. براي اين کار مجبور هستيد که هر روز از همه اين وبلاگ‌ها و سايت‌هاي خبري بازيد کنيد. اين کار چندان ساده نيست و وقت‌گير است. شما بايد هر روز زمان زيادي در انتظار باز شدن صفحات اينترنتي بنشينيد و تازه اصلا هم معلوم نيست که وبلاگ مورد نظر شما به‌روز شده باشد!
فيد دقيقا چيزي است که به کار شما مي‌آيد. به کمک فيد، مرور مطالب تازه سايت‌ها و وبلاگ‌ها بسيار ساده مي‌شود.

از فيد نترسيم؟
خيلي‌ها تا اسم فيد به گوششان مي‌خورد، با خودشان فکر مي‌کنند که کار کردن با فيد، فقط به درد خوره‌هاي کامپيوتر مي‌خورد و بس. آنها از تغيير واهمه دارند و تصور مي‌کنند که خو کردن به فيد و ترک عادات وب‌گردي قديمي‌شان، چيز دشواري است و فوايد استفاده از فيد به تحمل زحمات آشنايي با آن، نمي‌ارزد! در صورتي که هر کس با هر ميان تحصيلات و در هر رشته‌اي که باشد به تناسب نياز خود مي‌تواند از فناوري از فيد بهره ببرد.

چطور از فيد استفاده کنيم و فيد بخوانيم؟
اگر لوگو و اضافات گرافيکي و تبليغات هر سايت را حذف کنيم و فقط مطالب جديد هر سايت را باقي بگذاريم، چيزي که باقي مي‌ماند، فيد سايت است، به عبارت ديگر فيد، نسخه فقط متن سايت‌ها و وبلاگ‌ها هست.
راه‌هاي خواندن فيد، خيلي زياد هستند. شما مي‌توانيد فيد را با نصب برنامه‌هايي بخوانيد يا اينکه فيد را از طريق ايميلتان بخوانيد. با اين همه فيدخوان يا خبرخوان گوگل Google Reader، در ميان فيدخوان‌ها محبوبيت زيادي دارد و آمارها هم نشان مي‌دهند که روز به روز تعداد بيشتري از مردم به استفاده از Google Reader روي مي‌آورند.

خوب! حالا چطور فيدها را با گوگل ريدر بخوانيم؟
اگر مراحل زير را قدم به قدم طي کنيد، مي‌توانيد به راحتي فيدها را با گوگل ريدر بخوانيد.

۱- مرورگر اينترنتي خود را باز کنيد: با همه مرورگرهاي رايج مي‌توان از گوگل ريدر استفاده کرد، تفاوتي نمي‌کند که اينترنت اکسپلورر داشته باشيد يا اپرا يا کروم يا فايرفاکس! با اين همه استفاده از مرورگر فايرفاکس را به شما توصيه مي‌کنيم. با توضيحاتي که بعدا خواهيم داد، متوجه خواهيد شد که چرا فايرفاکس را ترجيح مي‌دهيم. مرورگر فايرفاکس را مي‌توانيد از اينجا دانلود کنيد:

۲- با مرورگرتان به گوگل ريدر برويد:
اگر تا به حال حسابي در گوگل براي خود حساب باز نکرده‌ايد، فقط چند دقيقه طول ميکشد تا يکي براي خود ايجاد نمائيد. از اينجا:
نام کاربري و پسورد خودتان را بدهيد تا وارد گوگل ريدر بشويد.

۳- آدرس فيد سايت يا وبلاگ مورد نطر را پيدا کنيد: حالا به مرحله‌اي رسيديم که بايد آدرس فيد سايت‌ها و وبلاگ‌ها مورد نظرتان را به گوگل ريدر بدهيد. اما چگونه بايد آدرس فيد را پيدا کرد؟ براي پيدا کردن آدرس فيد يک سايت يکي از اين کارها را انجام دهيد:
الف -شما اگر به سايت يا وبلاگ مورد نظرتان برويد، در صفحه سايت آدرس خروجي فيد سايت را پيدا خواهيد کرد. در سايت مورد نظرتان، دقت کنيد، ببينيد که کلماتي مثل فيد، RSS، خوراک يا تصاويري نظیر اين:
به چشمتان مي‌خورد؟ اگر چنين چيزهايي پيدا کرديد، کافي است، آدرسي را که اين تصاوير يا لينک‌ها به آن اشاره دارند را کپي کنيد و به صورتي که خواهيم گفت وارد گوگل ريدر کنيد.

ب- با يک روش ديگر هم مي‌توانيد، فيد سايت را پيدا کنيد، اگر از مرورگر فايرفاکس يا اپر استفاده مي کنيد، به نوار آدرس توجه کنيد، آيکون فيد سايت را در آنجا خواهيد ديد. کافي است، روي اين آيگون کليک کنيد و به فيد سايت برسيد.
ج- خود گوگل ريدر هم در موارد زيادي مي‌تواند به صورت خودکار، آدرس فيد را برايتان پيدا کند. کافي است در مرحله ۴ (مرحله بعدي) به جاي آدرس فيد، آدرس وبلاگ را به گوگل ريدر بدهيد.

۴- حالا بايد فيد را به خورد گوگل ريدر بدهيم، در ستون سمت چپ گوگل ريدر و در قسمت بالا روي Add a Subcription کليک کنيد:
چنين کادري ظاهر مي‌شود، در اين کادر مي توانيد آدرس سايت را وارد کنيد تا خود گوگل ريدر دنبال آدرس فيد بگردد و يا اينکه سرراست‌تر آدرس فيد را وارد کنيد:
حالا روي Add کليک کنيد و کمي صبر کنيد.
شما مشترک فيد سايت مورد نظر شده‌ايد و قسمت بيشتر کار را انجام داده‌ايد.
از اين به بعد نوشته‌هاي و پست‌ها تازه به صورت خودکار وارد گوگل ريدر مي‌شوند و شما مي‌توانيد آنها را به راحتي مطالعه کنيد.

حالا مراحلي را که توضيح دادم براي ديگر سايت‌ها و وبلاگ‌هاي مورد علاقه خودتان انجام بدهيد. قبول دارم! شايد مشترک شدن فيد همه سايت‌ها و وبلاگ‌هايي که دوست داريد و احيانا در ليست علاقه مندي‌هاي شما در مرورگرتان قرار دارند، در روز اول وقت‌گير باشد، اما به نتيجه کار فکر کنيد، تصور کنيد که چه ميزان در روزهاي بعدي مي‌توانيد در وقت و انرژي و هزينه خودتان صرفه‌‌جويي کنيد!

حالا بياييد جزئيات بيشتري را با هم بررسي کنيم:
فيدهايتان را در پوشه‌هاي جدا قرار بدهيد:
همان طور که در کامپيوترتان، فايل‌هاي مختلف را پوشه‌هاي جدا قرار مي‌دهيد تا همه چيز مرتب باشد و پيدا کردنش راحت‌تر باشد، خيلي خوب است که فيدهايتان را در پوشه‌هاي جدا بچينيد. با اين کار مي‌توانيد خيلي منظم فيدها را مطالعه کنيد. مثلا شما مي‌توانيد فيد همه سايت‌هاي خبري را در يک پوشه و فيد وبلاگ‌هاي فناوري را در پوشه ديگر قرار بدهيد. با اين کار با کليک روي پوشه اخبار فناوري، شما آخرين پست‌هاي فناوري را خواهيد خواند و به شيوه مشابه با کليک روي پوشه اخبار روز، فقط اخبار را مطالعه خواهيد کرد.
براي اين کار بعد از مرحله اشتراک هر فيد، روي Feed Setting کليک کنيد:
حالا با کليک روي New Folder، يک پوشه جديد درست کنيد و نامي براي آن انتخاب کنيد:
با اين کار، فيد مورد نظرتان وارد يک پوشه مي‌شود. حالا اگر به ستون سمت چپ گوگل ريدر نگاه کنيد، مي‌بيند که پوشه جديدي درست شده و فيدتان داخل پوشه قرار دارد:
با تکرار اين کار براي فيدها ديگر و درست کردن پوشه‌هاي متناسب، فيدهايتان سر و سامان پيدا مي‌کنند و براي مطالعه هر دسته از فيدها کافي است روي پوشه آنها در ستون سمت چپ گوگل ريدر کليک کنيد.

سؤال: در گوگل ريدر مطالبي که قبلا مطالعه کرده‌ام، دوباره ديده مي‌شوند، چه کار کنم که فقط مطالب تازه را ببينم؟
پاسخ: روي new items کليک کنيد:

سوال: از کجا بفهمم که چند مطلب خوانده نشده دارم؟
در کنار کنار هر پوشه و هر فيد، تعداد مطالب خوانده‌نشده، به صورت يک عدد مشخص است. همچنين اگر فيدي حاوي مطلب تازه باشد، به صورت بولد ديده مي‌شود، در غير اين صورت فونت آن معمولي است.

سؤال: چگونه مطالب جالب را براي خودم ذخيره کنم، طوري که در آينده بتوانم دوباره به آنها مراجعه کنم و يا سر فرصت آنها را بخوانم؟
پاسخ: در قسمت زير هر پست، گزينه‌اي براي ستاره‌دار کردن مطالب جالب وجود دارد:
با کليک بر روي ستاره، مطلب ستاره‌دار مي‌شود. شما مي‌توانيد کلي مطالب جالبي را که آنها را ستاره‌دار کرده‌ايد با کليک بر روي Starred items ببينيد:
به اشتراک گذاشتن مطالب:
با کليک بر روي Share در زير هر مطلب، کساني که با آنها در گوگل تالک چت مي‌کنيد، مي‌توانند آن مطلب را در گوگل ريدر خود ببينند. متقابلا شما هم با کليک روي Friend’s shared items خواهيد توانست مطالب به اشتراک گذاشته توسط آنها را ببينيد.
با کليک بر روي share with note، مي‌توانيد مختصري در مورد هر مطلب اظهار نظر کنيد. مثلا بنويسيد که چرا مطلب برايتان جالب بوده يا اينکه مثلا با نظر نويسنده مخالف هستيد. دوستان شما مي توانند اين نظرات شما را در کنار مطلب ببينيد.

سؤال: فونت و ظاهر گوگل ريدر را دوست ندارم. اندازه فونت خيلي کوچک است. کاش مي‌شد فونت را تاهوما کرد!
پاسخ: يادتان مي‌آيد به شما توصيه کرديم از فايرفاکس استفاده کنيد! با کمک فايرفاکس مي‌شود به راحتي ظاهر يک صفحه را به ميل خود تغيير داد. براي اينکه گوگل ريدر زيباتر و خواناتري داشته باشيد، ۲کار بايد انجام بدهيد:
الف – به اينجا برويد و يک برنامه کمکي يا افزونه را به نام «استايليش» نصب کنيد:
براي نصب استايليش بعد از رفتن به اين صفحه، روي Add to stylish کليک کنيد:
پنجره‌اي ظاهر مي‌شود، کمي صبر کنيد و بعد روي Install کليک کنيد:
بعد از تکميل نصب، روي Restart Firefox کليک کنيد:
بعد از باز شدن مجدد فايرفاکس، نصب افزونه استايليش به اتمام مي‌رسد. حالا به مرحله ب برويد.
ب- به اينجا برويد و Load in stylish کليک کنيد:
حالا در پنجره‌اي که ظاهر مي‌شود، روي save کليک کنيد:
کار به اتمام مي‌رسد و گوگل ريدر شما کاملا خوانا شده است!

سخن پاياني:
مطمئن باشيد که اختصاص دادن زمان وب‌گردي يک روز براي انجام دادن همه کارهاي بالا کافي است. از فيد نترسيد، اطمينان داشته باشيد که بعد از چند روز کار با گوگل ريدر و فيد، چنان با فيد خو خواهيد گرفت که نمي توانيد کنارش بگذاريد. راهنمايي که نوشته شد، تنها حاوي مطالب مهم‌تر و ضروري براي کار با فيد و گوگل ريدر بود. کار با گوگل‌ريدر جزئيات بيشتري دارد و به علاوه راه‌هاي ديگري هم براي مطالعه فيد وجود دارد. اين راهنما بيشتر براي آشنايي مقدماتي شما با فيد است.

آدرس RSS دو سايت خبري بسيار معروف:

--------------
==================V مـا پـیـروزیـم V==================
من دچار خفقانم خفقان!
من به تنگ آمده ام از همه چيز، بگذاريد هواری بزنم آی، با شما هستم آی، اين مطلب را در شبکه اجتماعی محبوب خود منتشر کنید، می خواهم فرياد بلندی بکشم!:

ارسال به: Balatarin:: Donbaleh:: Cloob:: Oyax:: Delicious:: Friendfeed:: Twitter:: Facebook:: GBuzz:: Greader:: Addthis to other:: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر